Oog voor compositie

210604 105864
210604 105897
210604 105810
i
Aikon Lounge '13

Aikon Lounge '13 Poef 102x102 in stof Milton 676 Dune

210604 105831

Wie: Marjan Godrie

Wat: Sfeervolle twee-onder-een-kap-woning

Waar: Breda

Woonsmaak: Een rustige basis met natuurlijke materialen en kleuren.

210604 105892

De som is altijd meer dan de delen. Het huis van stylist Marjan Godrie weerspiegelt haar manier van werken. Met een scherp oog voor vormen, kleuren en materialen regisseert ze het toeval. ‘Een rustige basis is een stevige basis.’

Fotografie Alexander van Berge • Styling Marjan Godrie • Tekst Jack Meijers

Het is een detail dat je makkelijk over het hoofd ziet. Maar dat setje poolbiljartballen op de radiator bij de entree bijvoorbeeld? Dat ligt er niet zomaar. Ze passen in het beeld. ‘Dát is uiteindelijk wat ik doe: vormen, kleuren en materialen samenvoegen, zorgen dat er een kloppend geheel ontstaat.’ Als stylist en trendvoorspeller begeleidt Marjan Godrie merken, media en particulieren op zoek naar een beeld dat bij hen past. Oorspronkelijk opgeleid als autonoom kunstenaar aan de Academie Sint Joost, koos ze voor het toepassen van haar kennis in styling en design. Die ‘vrije’ achtergrond biedt haar de speelruimte om buiten de randen van het vakgebied te kleuren. ‘Kunst, architectuur, fotografie, literatuur: het zijn allemaal vruchtbare voedingsbodems. Mijn beroep is vooral een kwestie van heel veel kijken, in je opnemen en iets gebruiken zodra het van pas komt.’
 

Stoere vorm

Marjans huis in Breda is een spiegel van haar smaak en manier van werken. Ze woont er nu veertien
jaar, samen met haar partner en drie dochters. Op loopafstand van het centrum, met een park aan de straatkant en een tuin aan de achterkant. De optelsom van de groene omgeving en het type huis gaf de doorslag. ‘Achter kunststof harmonicadeuren en onder dik tapijt zat een robuust jarentwintighuis verstopt. Het interieur was erg gedateerd. Maar de stoere bouw en het aantal vierkante meters boden perspectief voor een make-over.’ Binnen een recordtijd van twaalf weken was de verbouwing rond. Er sneuvelden een paar wanden, zodat keuken, eetkamer en de voorkamer met zithoek nu open in elkaar overvloeien. Eerst bestudeerde ze de lichtval. ‘We wonen hier zowat in de natuur. Ik dacht: hoe kan ik het licht vangen, spelen met reflecties, met allerlei schakeringen bruin, geel en de metalige schittering van goud?’ De lichte en donkere aardtinten veranderen met de seizoenen en met het uur van de dag. ‘In de zomer hangt hier een groene oase-achtige sfeer, in de herfst krijgt het interieur een warme, roestbruine gloed.’ Marjan wilde een loftgevoel creëren. ‘Mijn hoofd zit vol ideeën, maar die gedijen vooral in een rustige, niet al te extravagante omgeving. Liever een oase van rust. Dat is wel gelukt. Het eindresultaat is vrouwelijk door de inzet van vormen en kleuren. Maar óók stoer door de volumes en hoogtes.’

‘In de zomer hangt hier een groene sfeer, in de herfst een warme, roestbruine gloed’
210604 105804
i
Milton 676 Dune
Milton 676 Dune
Aikon Lounge '13

Aikon Lounge 1-arm 5-zits links en Element Poef 210 rechts in stof Milton 676 Dune

Losse bloemen


Natuurlijke materialen en natuurkleuren krijgen regelmatig gezelschap van echte natuur. ‘Zit in de genen: mijn moeder had een bloemenwinkel. Ik houd niet zo van een klassieke ‘bos’. Maar een stel losse bloemen, dat is een compositie die elke dag anders is.’ Verwacht geen statische boeketten, maar dynamische stillevens. Marjan: ‘In wezen werk ik nog altijd als een autonoom kunstenaar. Ik combineer materialen, vormen, licht. Het eindresultaat is alleen geen beeld of schilderij, maar een interieur.’ Een rustige basis is een stevige basis, stelt ze. ‘De houten vloer is vrij sober. En de tafel ziet eruit zoals een kind hem zou tekenen. Ook de grijze Aikon Lounge bank van Marike Andeweg is vrij neutraal. Die ingetogen aanpak werkt dan weer goed in contrast met een relativerende knipoog, zoals de opvallende lamp van Ron Gilad boven de tafel. Of de insectachtige poten van de Cavalletta-stoelen van Roderick Vos.’ Met vintage meubels, design, kunst en accessoires vult ze het karakter verder in. ‘Al die hoekjes met boeken, vazen, tribal art, associatieve combinaties van beelden en dingen maken een ruimte persoonlijk. Net als de schildersdoeken die ik als grote kleurstalen gebruik, zorgen ze voor een ateliersfeer. Ook al ben ik nogal perfectionistisch, ik houd van losse eindjes. Die prikkelen de fantasie. Daarom blijft de trap naar de verdieping ongelakt. Want als-ie af is, is het klaar. Dan valt er niets meer te dromen.

210604 105903
210604 105882
Jouw
stalen